Aberystwyh Beachresort! - Reisverslag uit Aberystwyth, Verenigd Koninkrijk van Ilse Baijens - WaarBenJij.nu Aberystwyh Beachresort! - Reisverslag uit Aberystwyth, Verenigd Koninkrijk van Ilse Baijens - WaarBenJij.nu

Aberystwyh Beachresort!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Aberystwyth

Schwmae!

't is al weer een tijdje geleden dat ik jullie met een Wales reisverhaaltje heb verblijd, dus bij deze, tijd voor een nieuwe! De laatste keer dat ik een reisverslag heb gepost was het hier nog een heus watersnood gebied, en gingen wij internationale studentjes dagelijks gewapend met regenjassen en kaplaarzen de sraten van Aberystwyth tegemoet. Echter, een week later, besloot Wales aan de lente te beginnen, ging de zon schijnen en werd de zee blauwer dan blauw, en daar istie tot nu toe nog niet mee opgehouden!

Er is weer een hele hoop gebeurd de afgelopen weken, en ik moet zeggen dat ik het best lastig vind om dat allemaal in zo'n ''waarbenjijnu'' verslag te proppen, maar ik zal het toch maar weer proberen, zonder er een ellelang epistel van te maken :p

Zoals ik al zei is het weer de afgelopen weken fantasisch, wat het leven hier nog leuker maakt dan het al was! Pas als de zon gaat schijnen, merk je hoe geweldig het is om naast het strand te wonen. Het is er een drukte van jawelste met toerisen, spelende kinderen en romantisch wandelende stelletjes, maar aan het uiteinde van het strand, tegen Constitution hill aan, waar ik woon, is het vaak heerlijk rustig en hebben wij daarin de ideale studieplek gevonden :p Het mooiste moment van de dag is rond 6 uur, wanneer ik terugkom van de Campus en ik langs de zee naar huis loop en langzaam de zon zie verdwijnen. 's Avonds worden er vaak kampvuren gehouden op het strand waar we met z'n allen dan tot in de late uurtjes chillen, wat natuurlijk erg gezellig is.

Naast chillsessies op het strand heeft het mooie weer ons ook iets anders gebracht, namelijk een nieuwe hobby! Sinds een tijdje zijn we met een aantal internationale studenten echte welshe hikers geworden, en wandelen, klimmen en klauteren we wat af langs de prachtige welshe kust en bosgebieden. Zo zijn we 3 weken geleden naar Aberaeron en New Quay geweest, de week daarna naar Aberport en vorige week Cardigan. Ik ga niet omschrijven hoe mooi het hier is, ik heb het geprobeerd te vangen in een foto ( bijgevoegd in dit album ) maar je zult het toch echt zelf moeten gaan bekijken.

Naast deze nieuwe sportieve hobby heb ik ook een oude hobby opgepakt hier en ben ik sinds een maand lid van de hockeyclub aan de uni. Sporten en de universiteit zijn hier onlosmakelijk met elkaar verbonden en het is dan ook heeeel belangrijk. Als je in een belangrijk sportteam zit zoals de voetbal, hockey, rugby of cheerleaders, dan kun je alles maken en wordt alles betaald door de uni: pakjes, uitwedstrijden met een busje naar Bristol, overnachten in Cardiff: je kunt het zo gek niet bedenken, of de universiteit sponsort het. ( niet zo gek ook, als je weet dat ze hier 9000 euro collegegeld per jaar moeten dokken, ik niet, bedankt Wales! ) Ook is het hier een geldig excuus om je lecturs en seminars te missen als je een hockeywedstrijd hebt doordeweeks :p Daar maken de hockeydames dan ook allemaal gretig gebruik van. Ik , als internationale student, kan daar helaas geen gebruik van maken, want ik moet gewoon netjes overal bij zijn :p

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel nodig heb. De vakken die ik heb gekozen zijn intressant, maar tamelijk lastig. Ik ben gelukkig wel langzamerhand aan het wennen aan het Common law system hier, waar ik in het begin zo'n grote moeite mee had. Voor de niet-lawyer onder ons: In nederland ( en in de meeste landen in Europa ) hebben we een Civil law system, wat er kort gezegd op neer komt dat ons recht is gebaseerd op een constitutie ( een geschreven wet, ons Wetboek ) en dat Case-law ( uitspraken van de rechter ) als aanvulling en interpretatie van de wet dienen. In de UK, maar bijvoorbeeld ook in de US, hebben ze het Common law system. Dit wil zeggen dat ze geen vaste constitutie hebben, maar een hele schare aan Case law door de jaren heen ( soms wel uit de 18e eeuw ) , die elk weer een verschillend bindende werking hebben. Je kan begrijpen dat dit nogal verschillend werken is, en dat ik me in het begin helemaal suf schrok van alle welshe studenten die tijdens seminars te pas en te onpas met case law gingen smijten, terwijl ik angstvallig aan het zoeken was naar een '' Act '' ( soort mini-wet ) die ik op de betreffende vraag/casus kon toepassen. Dat moest ik even afleren, en dat heb ik ook gedaan, hoera. Gewoon aanpassen Baijens.............

Het is dus lastig, maar met het nodige leeswerk en uurtjes in de bieb, kom ik er wel uit. Gelukkig heb ik ook heel veel te maken met Europees en Internationaal recht, wat het weer een stukje makkelijker maakt. Bovendien zijn m'n docenten ontzettend aardig en hulpvaardig, dus ik sta er niet alleen voor.

In tegenstelling tot die ellendige studie( haha) , gaat het sociale leven in Aberystwyth wat makkelijker, haha! We hebben het nog steeds reuzegezellig met elkaar, onze huisfeestjes, intenationale etentjes en welshe pubs. Wees daar dus maar niet bang voor, die zal ik goed onderhouden. Ik voel me helemaal thuis hier en ben wel een beetje verliefd geworden op Wales en al z'n mooie dingen en lieve mensen. Ik moet er niet aan denken dat er straks een moment komt dat ik daar allemaal afscheid van moet nemen. Daarom: denk ik daar dus maar nog niet aan! Ik ben nog lang niet klaar hier en we gaan nog lang niet naar huis! ( sorry papa&mama )

Dan wil ik bij deze nog even een kleine oproep doen. Mijn kleine lieve zusje vertrekt namelijk over 2 weken naar Cambodija, en als gevolg daarvan zitten mijn arme ouders nu een hele tijd zonder kinderen. Nou doen ze net of dat lekker rustig is en ze nu tijd voor zichzelf hebben, maar natuurlijk weten we allemaal dat ze het gewoon heel erg vinden en elke avond met z'n twee moeten huilen. Zou er daarom iemand zo vriendelijk willen zijn zich tijdelijk als vervanging van Eline en mij te willen melden bij mijn ouders? Het liefst twee meisjes: vereisten mooi, intelligent, aardig, zorgzaam, gezellig, lief.... jeweetwel!

Cyfarchion o gymru!
En de groeten uit Wales.
Liefs Ilse X


  • 19 Maart 2014 - 13:47

    Babet:

    Ik vind het mega leuk om je verhalen te lezen!
    En succes papa en mama van Ilse, hihi.

    x

  • 21 Maart 2014 - 23:26

    Inge:

    Haha, de vervanger moet zeker zo lief zijn maar wel minder rommel maken.
    Die gezellige meiden mis ik heel erg, de rondslingerende jassen, schoenen en tassen helmaal niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aberystwyth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Laatste loodjes

09 Mei 2014

Schotse schapen en tentamenstress

18 April 2014

The Dutches go Welsh!

19 Maart 2014

Aberystwyh Beachresort!

17 Februari 2014

STORM
Ilse

Hoi ik ben Ilse en ik ga voor een half jaar studeren aan de University of Aberystwyth in Wales.

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 5983

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: