The Dutches go Welsh! - Reisverslag uit Aberystwyth, Verenigd Koninkrijk van Ilse Baijens - WaarBenJij.nu The Dutches go Welsh! - Reisverslag uit Aberystwyth, Verenigd Koninkrijk van Ilse Baijens - WaarBenJij.nu

The Dutches go Welsh!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

18 April 2014 | Verenigd Koninkrijk, Aberystwyth

Bore da!

De afgelopen twee weken hebben er meer Nederlanders Aberystwyth bezocht dan in de afgelopen 10 jaar, denk ik. Na 3 maanden de enige Dutchie te zijn in dit Welshe dorp had ik wel eens behoefte aan bezoek, en gelukkig het bezoek ook aan mij! Vorige week donderdag was Sosha de gelukkige die met de trein het Welshe landschap mocht trotseren, om uiteindelijk in het zonnige Aberystwyth aan te komen. Aangezien er meer huisgenoten buitenlandse vrienden en vriendinnen op bezoek hadden, hebben we dit gevierd met een heuse zelfgemaakte tapas avond, om iedereen aan elkaar voor te stellen. Helaas had ik de volgende dag had ik gewoon college en seminars, en was zelfs voor het eerst in de geschiedenis de universiteit van Utrecht met twee man vertegenwoordigd in de collegezalen van Aberystwyth. En terwijl ik mijn laatste beetje concentratie voor de vakantie besteedde aan Medical law, genoot Sos van de gratis wifi. Daarna heb ik als een ware gids maar weer eens ( Thijs ging haar al voor, en papa en mama kwamen later ) Aberystwyth op haar best laten zien d.m.v. een bezoekje aan South beach, constitution Hill en The old College. De dagen daarna hebben we heel veel lekkere (spaanse) dingen gegeten, gelachen en gefeest samen met m'n Erasmus vriendinnetjes, Camarthen (oudste plaatsje van Wales :) ) bezocht, over de Consitution Hill gewandeld, en als kersje op deze weekendtaart nog Ge-high-tea-t :p

Maandag ochtend had ik Sos nog amper op de trein gezet, toen een kleine anderhalf uur, en grote schoonmaak later, mijn vrolijke ouders alweer arriveerde! Zij kozen voor een andere vorm van vervoer, en kwamen met de auto en de boot via Harwich. Ik was niet alleen blij om hen weer te knuffelen, maar voornamelijk ook met de woeste weekend tas vol nederlands en gemist eten die mama voor me had meegenomen uit Nederland: Stroopwafels, chocolade eitjes, bruin brood, kaass, meer kaas, meeeer kaas, pannekoekenmix, appelstroop, drop, mijn lievelings couscous, en nog veeeel meer. God wat was ik blij met mijn tas vol voedsel. Wil je ooit nog eens een student verblijden, breng eten, en veel, gelukkiger maak je ze niet.

Nadat zij zich hadden gesetteld in mijn kamertje, en ik in Laia's ( mijn huigenootje ) kamer, heb ik ze de de Campus en het bijbehorende leven laten zien, wat momenteel niet erg indrukwekkend is, aangezien alle studenten 'm tijdens de paasvakantie peren. Aangezien het weer nog steeds heerlijk was hebben we lekker pints gedronken op het terras en 's avonds bij een pub gegeten. Dinsdag ochtend zijn we naar Devils Bridge gereden. Dit is een mooi gebied ten oosten van ABerystwyth, in de Vale Rheidol, waar een legende gaat over grote bruggen gebouwd door de duivel, en waar je prachtige watervallen kunt bezoeken. Het was erg leuk om eens met de auto ( en niet met bus of trein ) door het landschap te rijden en tot de ontdekking te komen dat Wales nog zoveel mooier is dan wat ik al had gezien.

Na een flinke wandeling aldaar zijn we teruggegaan naar Aberystwyth en heb ik ook hen South beach, kasteel &co laten zien. ( enthousiast blijven, blijft, moeilijk. haha nee ) 's avonds kwamen mijn vriendinnen eten voor een ware Hollandse maaltijd, uiteraard bereid door moederlief. Gewapend met kilo's aardappelen en zuurkool uit nederland, hebben we een heerlijke zuurkool stamp voor 8 hongere internationale meisjes bereid. Ook de gebraden appels als dessert ( jaaaa dat eten we namelijk aaaaltijd als dessert in nederland, wie niet? toch? ) werden op tafel getoverd en onder het genot van goede gesprekken over nederlandse vla, mooie engels uitdrukkingen van mijn vader ( It's really important to look further than your nose long is! ) en Lindemans wijn ( jaaaa eindelijk weer ) werd het een erg gezellige avond, die eindigde in de pub.

Woensdag hebben we de westkust richting het zuiden bezocht. Eerst zijn we naar Llangradog gereden ( een heel mooi dorpje met prachtige strandjes, denk carebean, maar dan in Wales! ) en daar een fish and chippie gegeten. Daarna zette Gerry-the-left-side-of-road-hunter de tocht verder richting Mwnt, een plaatsje tussen Aberporth en Cardigan in. Dit is eigenlijk geen plaatsje maar meer een soort strandje wat erg populair is, in de middle of nowhere. DAar hebben we om de berg heen gelopen waar je echt een prachtig uitzicht had over de hele kust tot aan ABerystwyth, en waar we zelfs nog een welsh zeehondje hebben gespot. Na wat oooo's en aaaa's zijn we weer in de auto gejumpt en naar Cardigan gereden ( papa had behoefte aan een echte '' stad '', vreemde eis in WAles, maargoed ) Daar hebben we(uiteraard, hoe kan het ook anders ) de haven bezocht ( die best tegenviel ) en door het oude gezellige centrum gewandeld en koffie gedronken.Tegen 5 uur zijn we teruggereden naar Aberystwyth en lekker tapas gaan eten. ( ja, ik laat me goed verwennen door die twee )

Vandaag was de laatste dag dat ze er waren, en om maar het meest uit het genot dat auto heet te halen, zijn we naar Snowdonia gegaan. Zoe en Hillka ( mijn franse en finse vriendinnetje ) waren ook wel geïntresseerd in die auto, dus gingen gezellig mee. Eerst zijn we naar een prachtig meer gegaan en daarna naar een berg. Het was erg stijl door een bos heen maar het was echt adembenemend mooi ( foto's komen op facebook ) Moe maar voldaan kwamen we rond 4 uur weer thuis en hebben we boodschapjes gedaan en lekker zelf een mama maaltje gekookt en gegeten.

Nu pak in mijn spullen in, check ik mijn mail, en schrijf ik nog even snel een reisverslag, want morgenochtend is het zover, en vertrek ik voor 10 dagen naar Schotland om daar rond te trekken. Papa en mama vertrekken tegelijk met mij, maar dan met de auto, richting het zuiden naar Swansea en Cardiff. Het was geweldig om weer even vier dagen herenigd te zijn en de heerlijke Baijens humor te herbeleven, die ik bij nader inzien toch wel een beetje gemist heb :p Bovendien ziet mijn huis er na deze dagen schoner dan schoon uit, aangezien Mama haar (heerlijke) liefde voor poets, was opvouwen ( mijn was ja, ) doekjes over het aanrecht halen, en alles gewoon meteen afwassen , ook hier heeft voortgezet. Bedankt! ( ook voor de gezelligheid, liefde, eten en rond taxi-en )

Nu op naar Schotland, misschien nog wel mooier dan Wales, al geloof ik dat niet.

XX Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Aberystwyth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2014

Laatste loodjes

09 Mei 2014

Schotse schapen en tentamenstress

18 April 2014

The Dutches go Welsh!

19 Maart 2014

Aberystwyh Beachresort!

17 Februari 2014

STORM
Ilse

Hoi ik ben Ilse en ik ga voor een half jaar studeren aan de University of Aberystwyth in Wales.

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 5980

Voorgaande reizen:

18 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: